CONGRES ‘24 brengen. Ten eerste moet de overheid stoppen met het automatiseren van bestaande processen: “In plaats daarvan moeten we processen opnieuw vormgeven, en daarbij volledig gebruikmaken van digitale mogelijkheden.” Hij noemt de enorme hoeveelheid activiteiten die de overheid onderneemt op het gebied van digitalisering: “Allemaal belangrijk, maar het schiet niet erg op. Ondertussen verandert de wereld. We moeten iets met AI, we moeten verder met de cloud. We zijn het zoveelste debat gestart over hoe we met de cloud willen omgaan en dat is belangrijk, maar tegelijkertijd moeten we wel de mogelijkheden van de cloud gaan benutten.” Gezamenlijk inkopen Hij wil een vijf- tot zevental prioriteiten vaststellen waarin de overheid de komende jaren stappen zet. “Laten we knopen doorhakken. En als overheid gezamenlijk één lijn kiezen. Zoals veel meer gezamenlijk hardware en software inkopen. Standaarden afspreken. Schaalbaar en herhaalbaar ontwikkelen moet de norm worden. Alleen op die manier krijgen we een veilige en toegankelijke dienstverlening.” Digitale weerbaarheid wordt een belangrijk aandachtspunt van deze staatssecretaris: “Sinds mijn aantreden maakte ik al drie incidenten mee. We moeten veel meer aandacht besteden aan het vergroten van onze digitale weerbaarheid.” Verbindende rol De overheid loopt al jaren tegen een aantal uitdagingen aan, waar helaas weinig voortgang op wordt geboekt, concludeert hij. Als we dat samen “We zijn hartstikke kwetsbaar” “Nederland staat al 25 jaar in de top 5 van digitale criminaliteit en spionage. Onze geweldige infrastructuur en vrije economie trekken dat aan. En onze rijkdom. Ze komen het hier elke dag halen. We zijn hartstikke kwetsbaar. We moeten veel meer doen om onze samenleving te beschermen. Meer investeren in digitale veiligheid alleen is niet genoeg. We moeten onze applicaties versoberen en data minimaliseren. Veel meer samenwerken. Als Europa minder afhankelijk worden van niet-Europese techbedrijven. En we hebben meer leiders nodig met neuro divergente breinen, want zij zien eerder gevaar en kunnen vaak sneller oplossingen aandragen voor complexe problemen.” Inge Bryan, bestuursvoorzitter hackerscollectief DIVD “Leer van elkaar” “Wat kan de overheid qua dienstverlening leren van de private sector? Onder meer dat de medewerker net zo belangrijk is als de klant. Want die moet alle informatie hebben die nodig is om de klant goed te helpen. Gegevensdeling is de ruggengraat van moderne dienstverlening. Daarnaast is het slim om te kijken of je jouw dienstverlening kan overdragen aan een partij die dat beter kan. Een goed voorbeeld vind ik de RDI. Die heeft deze zomer het verstrekken van het marifoonbewijs overgedragen aan het CBR. Leren van elkaar en samenwerken is essentieel om je dienstverlening te verbeteren en te komen tot een meer verbonden en wendbare overheid.” Ben Woldring, oprichter Bencom Group 22 iBestuur 52, oktober 2024
23 Online Touch Katern iBestuur Congres 2024 Home